sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Pesupusseja

Paljon en ole viime aikoina ommellut. Syynä on infektiokierre, jossa flunssa ja poskiontelotulehdus vuorottelevat. Sellaista se on välillä, kun astmaatikko yrittää tienata elantoaan tekstiilialalla. Olen siis pyrkinyt pitämään kotonani tekstiilipölyt minimissään. Jotain pientä tarpeelista olen silti ommellutkin...

Kaarituellisia liivejä ei saa pestä pesukoneessa, koska liivistä kesken pesun irtoava kaarituki voi hajottaa pesukoneen. Oikeastihan ainakaan parempia naisten alusvaatteita ei saisi pestä ollenkaan pesukoneessa, vaan ne pitäisi pestä käsin. Pitäisi. Myönnän heti etten ainakaan minä jaksa. Avuksi on tullut pesukoneiden ns. käsinpesuohjelmat. Silläkään ohjelmalla tuellisia liivejä ei voi vain koneeseen heittää. Minä olen ratkaissut pulman ompelemalla ohuesta puuvillasta vetoketjulla suljettavia pesupusseja, joihin liivit pesun ajaksi sujautan. Jos kaarituki sitten pesun aikana irtoaa, niin se jää turvallisesti pussiin pyörimään.


Pesupussit ovat myös käteviä säilytyspusseja matkoilla. Sujautan yhteen pussiin alusvaatteet, yhteen sukat ja kengätkin kulkevat mukavasti pussissa sotkematta muita vaatteita. Likapyykki kulkeutuu pusseissa matkoilta takaisin kotiin.


Materiaalit näihin pusseihin eivät maksaneet mitään. Kankaana käytin entiseltä työpaikalta kangasroskiksesta pelastettuja neliönmuotoisia kangasnäytteitä. Ompelin ensin vetoketjun kahden palan väliin. Sitten ompelin palat yhteen, ja viimeiseksi sivusaumat. Vetoketjun voi näin säätää haluamaansa kohtaan pussissa. Esim. kengät on helppo sujauttaa sisään, jos vetoketju on melko keskellä pussia.


Pesupusseissa kannattaa käyttää muovisia vetoketjuja ettei herkille materiaaleille tule turhaa hankausta. Vetoketjuja minulla on jäljellä vielä pari "Lidilin piparkakkurasiallista", toinen muovisia ja toinen metallisia. Kävimme opiskeluaikana tutustumassa vetoketjutehtaaseen, jolloin saimme kerätä poistolaatikoista vetoketjuja omaan käyttöön. Köyhänä opiskelijana keräsin muovipussin täyteen. Eipä ole sitten tarvinnut 20 vuoteen ostaa kuin piilovetoketjuja tarvittaessa :D

13 kommenttia:

  1. Kivoja pusseja. Pesen yleensä sukatkin pesupussissa kun ne on kivempi sieltä ottaa kuin muun pyykin seasta. Nyt on vain pesupussini vähän hajonnut ja vähintään pari sukkaa löytää pesun aikana tien ulos.. Nämä sun pussit on kyllä paljon kivemman näköisiä kuin ne kaupan verkkopussit! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Raisa P! Minäkin laitan ohuet sukkahousut, nilkka- ja polvisukat pussiin, niillä kun on taipumus jäädä luukun kumireunoihin muuten pyörimään :)

      Poista
  2. Minä olen käyttänyt kaupan pesupusseja, mutta niistä olisi taas tarve. Olen miettinyt, että itsekin voisi tehdä, mutta olen ollut niin kaavoihin kangistunut, että luulin siihen tarvittavan jotain verkkomaista kangasta. No, nytpä voinkin tosiaan tehdä sen ihan tavan kankaasta. Ei sitä aina käikkea itse hoksaa. Kiitos vinkistä:) Mulla on muuten niissä kaupan pusseista hajoillut vetoketjut ja usein olen sitten jatkanut sen pussin käyttöä niin, että olen vain vetäissyt pussin solmuun kun ovat olleet riittävän ohuita ja isoja siihen.

    VastaaPoista
  3. Minä olen käyttänyt kaupan pesupusseja, mutta niistä olisi taas tarve. Olen miettinyt, että itsekin voisi tehdä, mutta olen ollut niin kaavoihin kangistunut, että luulin siihen tarvittavan jotain verkkomaista kangasta. No, nytpä voinkin tosiaan tehdä sen ihan tavan kankaasta. Ei sitä aina käikkea itse hoksaa. Kiitos vinkistä:) Mulla on muuten niissä kaupan pusseista hajoillut vetoketjut ja usein olen sitten jatkanut sen pussin käyttöä niin, että olen vain vetäissyt pussin solmuun kun ovat olleet riittävän ohuita ja isoja siihen.

    VastaaPoista
  4. Tykkään! NÄitä olen tehnyt matkapusseiksi juuri alusvaatteille ym. En ole ymmärtäänyt käyttää näitä pesupusseina.

    VastaaPoista
  5. Hyvä idea nuo pesupussit. Järkevä olisi käyttää niitä. Huippu kun omistat vetoketjuja reilusti. Itsellä niitä ei liiaksi ole:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tuli hamstrattua ketjuja kerralla koko elämän tarpeiksi :D

      Poista
  6. Näppärät pussit pelastavat monesta tilanteesta! Tuollainen vetoketjuvalikoima onkin kadehdittava, ei tarvitse jokaiseen työhön lähteä erikseen ostamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hanna Mi! Tuli onneksi otettua ketjuja vielä kaikissa mahdollisissa väreissä :)

      Poista
  7. Näppäriä pusseja. Nyt taidankin tietää mihin käytän Isännän vanhoista paidoista ja boksereista talteen otetut ohuehkot kangaspalat :-) Vetoketjukokoelmaa kadehdin minäkin, on nimittäin lähimpään vetskarikauppaan matkaa yli 10 km!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kierrätysmateriaalit on tietysti vielä parempi vaihtoehto :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...